torsdag 11 april 2013

Moskén i Fittja blir först i landet med böneutrop




För första gången i Sverige kommer det att bli tillåtet med böneutrop från en minaret. Polistyrelsen har idag beslutat att tillåta moskén i Fittja i Botkyrka ha böneutrop. Sedan ansökan kom in till Botkyrka kommun har frågan varit väldigt omdiskuterad. Ismail Okur, ordförande i Botkyrka Islamiska förening, som la medborgarförslaget är lycklig idag.

Ismail Okur, ordförande i Botkyrka Islamiska förening var den som la fram medborgarförslaget till Botkyrka kommun och han är självklart glad idag:
– Jag darrar hela jag, jag är så glad. Nu ska jag ringa runt till alla medlemmar.
Varför är det så viktigt med böneutrop?
– Det hör till religionen, på fredagar har vi fredagsbön och då ska det också vara böneutrop.
Hur mycket kommer det att låta om utropen?
– Inte mycket, det ska bara låta kring moskén. Vi lovar att inte störa folk.
Nu blir ni först i Sverige, tror ni fler kommer efter?
– Ja det tror jag, det kommer så småningom.

***

Nice att jag inte bor granne med nån moské :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA