söndag 14 april 2013


12 steg till bättre sömn
SOV PÅ RYGG
Många sover på magen trots att det inte är bra för rygg och nacke.

SOV NAKEN
Kroppen förstår bättre att det är dags att somna när den kyls av en aning. Sov naken och ha fötterna under täcket ett tag.

SOV SVALT
Ha max 18 grader i sovrummet.

SOV LJUDLÖST
Gör sovrummet så tyst som möjligt och se till att det är riktigt mörkt.

ARBETA INTE I SÄNGEN
Ser du på tv eller jobbar i sängen är risken stor att din hjärna associerar din viloplats med dagsaktiviteter. Sängen ska stå för sömn.

NONCHALERA KLOCKAN
Tänk i stället att det inte är hela världen om du somnar eller inte. Att bara ligga i sängen är en vila som räcker långt.

KLIV UR SÄNGEN
Om du grubblar för mycket för att kunna somna – stig upp och gör något annat.

ÄT INTE FÖR MYCKET
Undvik att äta just före läggdags eftersom magen då tvingas arbeta med maten fast den först tror att den ska vila.

SKIPPA KVÄLLSKAFFET
Drick inte kaffe, te och cola mindre än sex timmar innan du ska sova.

UNDVIK ALKOHOL
Alkohol försämrar din sömnkvalitet.

TRÄNA INTE FÖR SENT
Begränsa dina kvällsaktiviteter.
Motion är bra – men då helst tidigt på kvällen.

VARVA NER
Tillåt dig att vara lite slö en god stund innan du ska gå och lägga dig.
...........……

Jag följer dessa mkt bra tycker jag :)
En tråkig sak är att jag inte kan ligga på rygg längre :( jag äälskar att sova på rygg.......... Efter 1min känner jag verkligen hur nåt stryps till. Kroppen blir segare på nåt vis. Men men det hör väl till. Är glad att jag sluppit halsbrännan so far! Äter ofta godis, chips. Läsk osv på kvällarna hm! men ingen halsbränna ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA