måndag 14 november 2011

"Snälla jag behöver en ambulans"

Den 29 januari skulle Emil, 23 år, ut och festa med sina vänner
men valde att stanna hemma för han mådde dåligt.
Morgonen den 30 januari ringde han akut till SOS Alarm (112)

Han blev nekad ambulans, han dog i hemmet, SOS ringde upp tre
gånger men de skickade ändå ingen ambulans.






Sköterskan: Men försök ta ett djupt andetag medan jag är med.
Emil Linnell: (Flämtar) Jag kan inte.

Sköterskan: Ja, men ta ett djupt andetag nu!

Emil Linnell: Jag kan inte!! Hjälp mig då! Snälla! Hjälp mig!

Sköterskan: Ja, men nu, du pratar ju utan problem och du andas utan problem just nu när jag lyssnar på dig.

Emil Linnell: Jag får ta i allt vad jag har här.

Sköterskan: Vad sa du?

Emil Linnell: Jag tar i allt vad jag har. Snälla.

Sköterskan: Ja, men jag … jag liksom hör inte att du har andingsproblem. Så jag förstår liksom inte, är det något annat? Har du ont någonstans?

Emil Linnell: Ja, i hela kroppen.

Sköterskan: Ja, har du gjort någonting de sista dagarna eller dagar.

Emil Linnell: Jag har varit sjuk hela veckan.

Sköterskan: Ja, på vilket sätt … på vilket sätt har du varit sjuk då?

Emil Linnell: Nej men. Nu domnar hela min kropp bort. Åh.

Sköterskan: Har du varit förkyld?

Emil Linnell: Ja, och nu kan inte jag andas. (Ohörbart)

Sköterskan: Men du andas jättebra. Jag hör inte annat än att du andas.


Emil Linnell: Hjälp!
Sköterskan: Utan problem.

Emil Linnell: Snälla! Skicka en ambulans!


Emil Linnell hade troligen körtelfeber eller någon annan virusinfektion och mot sådana hjälper inte antibiotika vilket han blev ordinerad flera gånger. Brusten mjälte lyder dödsorsaken på obduktionsprotokollet. En granne hittade Emil Linnell i hans lägenhet där han hade ställt upp ytterdörren för ambulansen som aldrig kom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA