måndag 2 mars 2015

Sötpotatischips

När Lukas sov så gjorde jag och Linus sötpotatischips. Jag hyvlade potatis på mandolinen och Linus la ut på plåt som jag hade förberett med bakplåtspapper och lite salt
Jag brukar göra chips i perioder och nu var det länge sen.
det är så himla gott - med örtsalt på! Det strör Jag på innan jag ställer in plåtarna i ugnen på 100 gr; dom är färdiga när dom är krispiga :) tog typ 2 timmar idag (hade 2 plåtar inne samtidigt) 

Det blir gott att smaska på ikväll med lite Cola Zero :D

Vad är sötpotatis?

Sötpotatis (som för övrigt inte är en en potatis utan en ört) är på flera sätt nyttigare än vanlig vit potatis. Jag tycker dessutom att den är godare, därför vill jag dela med mig av några enkla favoritrecept som innehåller sötpotatis.

Sötpotatis innehåller fibrer, vitamin A, vitamin C, mangan, kalium, och järn. En enda medelstor sötpotatis innehåller mer än ditt dagsbehov av vitamin A, en tredjedel av den vitamin C du behöver, 15 % av rekommenderat dagligt fiberintag och 10 % av dagsbehovet av kalium. Sötpotatis innehåller dessutom mycket antioxidanter och karoten och har ett lägre GI-värde (54) än vit potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA