måndag 6 oktober 2014

Bakat


Har nyss bakat bröd - första gången jag bakar frallor och bröd med jäst! Tidigare har jag bara gjort tunga fillimpor.. Iallafall - Guuud så gott det blev. Vi tog nyss tre smörgåsar var med smör, marmelad och ost och såklart kall mjölk till :))))) 

Ser typ ut som saffransbullar men gott vare iaf. Och lätt att göra :) tog dock lite tid men men, här kommer receptet

Morotsfrallor

Ca 16 st

Rivna morötter i degen gör bröden saftiga och goda.

25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 msk rapsolja
2 tsk salt
1–2 morötter
5 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

Garnering
1 ägg
sesamfrön

GÖR SÅ HÄR

1. Skala och riv morötterna fint.

2. Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt olja, salt, morötter och rågsikt. Rör om. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och knåda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.

3. Rulla ca 16 runda bullar av degen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 10–13 min. Låt dem svalna på plåten.


Länk till recept http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/morotsfrallor/

Natti :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA