måndag 4 augusti 2014

Mmmm krämiga vaniljbullar

Har nyss bakat vaniljbullar!!! Åh vad goda dom blev. Rekommenderar alla att testa detta recept som jag hittade på Facebook:


"Receptet ger ca 18 mellanstora bullar.

25 g jäst
2 dl mjölk
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
100 g kallt smör 
2 äggulor
ca 8 dl vetemjöl

ca 4 port vaniljkräm
smält smör till pensling och strösocker

Smula jästen i en stor bunke. Värm mjölken till 37 grader. Häll den över jästen och rör ut den.
Häll ner socker, salt, äggulor och mjöl. "Klipp" ner smöret i tärningar.
Arbeta degen tills den släpper från kanterna. Det gör inget om den är lite klibbig.
Låt jäsa 30 min.
Kavla ut på mjölat bakbord och skär ut rutor, ca 10*10 cm. Lägg på en klick vaniljkräm och vik ihop till en bulle. Se till att nypa ihop ändarna. Lägg bullarna med skarven nedåt i bullformar. Låt jäsa igen 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 8 min.
Pensla med smält smör och doppa i socker. Vänta med garneringen om du ska frysa bullarna. "


Ska frysa in mina strax om jag inte hinner äta upp dom 🙊

2 kommentarer:

  1. Tips! Runt jul - tillsätt lite saffran i degen. Blir gudomligt gott! :)

    SvaraRadera
  2. Men Gud vilket supertips!!! Tack, ska prova det om några månader :D

    SvaraRadera

LÖÖÖV YA