fredag 13 september 2013

(Rolig) lista

När fick du reda på att du var gravid? 28/12 2012
Hur gammal var du? Jag var 23 
Hur tog din partner det? Han blev glad, det var ju planerat så vi blev inte så jättechockade :)
Mådde du mycket illa? Ja lite smått i början
Hade du mycket halsbränna? Inte så mycket som med Linus men några ggr .
Var du känslig? Näe?
När kände du bebisens första sparkar? Runt v22 tror jag
Var du ofta orolig? Ja 
Sparkade bebisen mycket? Nja han var riktigt lugn i magen 
När började du läcka bröstmjölk? Slapp undan denna gång
Fick du bristningar? Några bleka streck under naveln
Blödde du någon gång? Nej 
Hur många Ultraljud gjorde du? 2, kub test och rutinultraljud 
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Snabb och smärtfri ;)
Lilla Lukas 
Hur började din förlossning? Vattnet gick ca 20.15 den 10/9 hemma i soffan
Hur många timmar tog  förlossningen? Vattnet gick som sagt kl 20.15 och 23.50 var han ute :P 3,5h alltså. (9h efter första värken med Linus) 
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 4 cm bara!
Vilken smärtlindring tog du? Hade svag tens i början (sämst) ihop med lustgas (oxå sämst, hade typ ingen styrka på) men jag andades i den ändå :b 
Dragen med sugklocka? Nej
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? det tog inte långt alls, 10-15 min 
Blev det komplikationer? Blödde 1 liter så dom fick massera livmodern eller nåt så den skulle dra ihop sig och så jag skulle sluta blöda (?) eller nåt. 
Vad tyckte du var jobbigast? Värkarna... Värsta smärtan jag upplevt. Skrek rätt ut :-S 
Var du rädd för något? Ja allt kan ju hända. 
Skrek du? Jaa massor. Eller kroppen skrek haha, inte jag. 
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag och Henrik och vår barnmorska
Hade du någon nära med dig? Gubben 
Fick du sy? Ja ett ynka stygn tydligen 
Vilken vecka födde du i? 40 + 6 tror jag 
Vad var vikt och längd på bebisen? 4620g 54 cm
Ammar du? Ja, so far so good
Hur gammal är bebisen nu? 3 dygn gammal snart :)
Vad tyckte du om förlossningen? Aj aj aj.. Skönt att det gick fort och så bra som det gjorde! 
När kommer nästa barn? 
Inga fler barn planerade ;)

Linus och Lukas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA