onsdag 16 november 2011

v.30

Din graviditetsvecka: 30

Fostrets ålder: 28 uker

Tänk nu går du in i den sista fjärdedelen av havandeskapet! Om 8-12 veckor kommer du att sitta med ett litet nyfött barn i dina armar!
Fostret fortsätter att öva på att andas genom att röra bröstkorgen in och ut. Det kan kissa och dricka ca 1/2 liter fostervatten om dygnet. Fjunhåret på kroppen reduceras. Benmärgen producerar nu de röda blodkropparna.

Har du förvärkar? Din livmoder förbereder sig på förlossningen på detta sätt.

Graviditetshormoner gör dina ledband mer elastiska och mjuka. På grund av detta kan du uppleva ryggsmärtor. Försök räta upp ryggen när du sitter och står, även om du nu har olika vikt fram och bak på kroppen. Bli medveten om din hållning!

Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn

Fostrets längd: ca. 37,5 cm
Fostrets vikt: ca. 1550 g

Min kommentar:
Än så länge mår jag fint förutom min HEMSKA FÖRKYLNING! Inget ont i ryggen eller liknande. Inte haft halsbränna på typ 2 veckor nu? Det jag tycker är jobbigt är den lille rör sig i magen när man lagt sig på natten efter att ha druckit thé pga halsont och RÖR SIG SOM ATTAN . Då går det inte att somna om..
Ligger jag på rygg så blir det jobbigt att andas efter ett par minuter. Typ som att man blir strypt? Men det är ju pga bebisens tryck mot kroppspulsådern? Om jag fattat rätt. Sover nästan bara på vänster sida.

Är ganska trött och grinig också. Jag vill städa och laga mat men har inte så mycket ork. Kanske blir bättre när förkylningen går över? Jag skulle kunna sova dygnet runt känns det som.
När jag blivit frisk ska jag prova gå promenad igen och se om "hållet" fortfarande kommer efter 5 minuter eller om man kanske kan promenera lite. Tänker iallafall hämta min cykel hos syrran så fort jag blitt frisk.

Jag stör mig ganska mycket på att min kropp har förändrats sjukt mycket! tur att man kan åtgärda det mesta bara man har lite pengar :-)



2 kommentarer:

  1. Hej. läste ditt inlägg om att du stör dig på att kroppen förändras. Då blir jag lite nyfiken på vad du skulle vilja ändra och fixa till efter dig graviditet? Tycker att du är fin som du är! Kram M

    SvaraRadera
  2. Jääävlar vad najs! Coolt larsson med mage:) bara mage ju:) fiint!

    // js

    SvaraRadera

LÖÖÖV YA