torsdag 27 oktober 2011

Varannan mamma vill vara hemmafru

Läste en rolig artikel på Aftonbladets hemsida nyss

VARANNAN MAMMA VILL VARA HEMMAFRU
Framförallt är det unga mammor mellan 18 och 29 år som vill vara hemma, i den gruppen svarade 53 procent ja. Men även i gruppen mammor mellan 30 och 44 så svarade 40 procent att de skulle vilja vara hemma om de fick möjlighet. – Jag är inte förvånad, säger Catrin Lundström, genusforskare och lektor på centrum för genusvetenskap i Stockholm.
– Hade jag sett den här úndersökningen för två år sedan hade jag kanske blivit det, men inte nu.
”Vd i hemmet”
Hon säger att den nya trenden till stor del kan bero på de senaste årens glamouriseringen av hemmafrun. Med serier som ”Desperate housewives” och ”Svenska Hollywoodfruar” föds myten om ett ledigt liv i lyx.
– Maria Montazami förkroppsligar en modernitet. Ja, hon lever till stor del fortfarande på sin man, men att vara hemmafru säljs numera in som att vara vd i hemmet. Man går inte hemma och städar och har tråkigt, utan den nya hemmafrun verkar ha ett härligt och flärdfullt liv, säger Catrin Lundström.



Och ett roligt samt intressant svar på denna Artikel som jag hittade i ett diskussionsforum:

*Som hemmamamma möts man av förakt från många i omgivningen. Jag blir betraktad som dum i huvudet tills jag bevisat något annat. Dessutom förutsätts det jämt att jag "inte har något bättre för mig" och alltså har tid att se efter alla andras barn helt gratis, skjutsa till träningar och matcher, ställa upp när skolan ska på utflykt eller när det ska bakas.


***
Jag vet inte vad ni säger om denna kommentar men jag säger WORD!!
Blä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA