tisdag 18 oktober 2011

Negerbollar



Älskling hade som förslag för några timmar sedan att vi skulle göra negerbollar men jag var så trött och orkade inte.. Och nu fick han åka iväg på jobb en timme och gissa vad jag har stått och gjort? ;-)

Måste tillägga att detta är det goaste receptet!! Har ni inte provat - gör´t!!

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker
4,5 msk kakao
3,5 dl havregryn
1 dl kokosflingor
2-3 msk bryggt kaffe

Låt smöret bli rumsvarmt.
Rör smör och socker till en jämn smet, använd gärna med elvisp så går det snabbt.
Tillsätt vaniljsocker och kakao och blanda ihop till en jämn smet, gärna med elvisp.
Tillsätt havregryn, kokosflingor och kaffe eller vatten och rör till en jämn smet för hand eller med elvisp. Om du gör kaffe med snabbkaffepulver rör du ut pulvret i vattnet innan du häller i det i chokladbollssmeten.
Om smeten är väldigt lös och kletig kan man ställa in den i kylen eller frysen en stund innan man rullar bollar.

***
Jag använde elvisp och vispade ihop allt med - det blev toppenbra! Samt att jag doppade dem i pärlsocker eftersom min man inte är så förtjust i kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÖÖÖV YA